5 צפייה בגלריה
הסתבכתם משפטית בחו"ל? כדאי שתדעו מה צפוי לכם ומה הזכויות שלכם
הסתבכתם משפטית בחו"ל? כדאי שתדעו מה צפוי לכם ומה הזכויות שלכם
הסתבכתם משפטית בחו"ל? כדאי שתדעו מה צפוי לכם ומה הזכויות שלכם
(צילום: shutterstock)
עם העלייה במספר המתחסנים בארץ ובחו"ל, הולכות ומתרבות המדינות שמוכנות לפתוח את שעריהן בפני התייר הישראלי. אלא, שעם העלייה בכמות התיירים, מגיעות לא אחת גם הסתבכויות משפטיות. בין אם מדובר בהסתבכות משפטית שנובעת חלילה מפציעה או מחלה, ובין אם מדובר בהסתבכות פלילית, כשההסתבכות עם החוק היא במדינה זרה, עם תרבות זרה ושפה זרה, הכל מפחיד שבעתיים.
יוון, ארה"ב, בריטניה ואיחוד האמירויות חוזרות להוביל את טבלת הנסיעות עם חלוף המשברים. אבל מה הדין החל בכל אחת מהמדינות הללו במצב של מעצר, או סתם תאונה מצערת בשטח המלון? ניסינו לתמצת עבורכם את הדברים שחשוב לדעת.

יוון - מערכת אכיפה מהקשוחות בעולם

התדמית הרגועה והסימפטית של יוון התיירותית משכיחה לפעמים מהתייר הישראלי את העובדה שמערכת אכיפת החוק במדינה זו היא דווקא מהקשוחות בעולם. אלא, שגם ביצוע עבירה פלילית קלה ביוון, בין אם עבירת אלימות, סמים או אפילו עבירת צווארון לבן, עלולה להביא להטלת מגבלות קשות על חירות התייר ואפילו למעצר עד תום ההליכים.
בעוד שבישראל, חוק סדר הדין הפלילי (מעצרים) מחייב את המשטרה להביא עצור בפני שופט בתוך 24 שעות מרגע המעצר, לצורך דיון בשאלת הארכת מעצרו, הרי שהחוק המקביל ביוון קובע שבתוך 24 שעות תובא דווקא בפני תובע של הפרקליטות והוא זה שיחליט בשאלת הארכת המעצר בתוך 24 שעות, עד להבאתך בפני שופט מעצרים. שופט המעצרים צריך גם הוא לקבל החלטה תוך 24 שעות על הארכת המעצר שעשויה, במקרה של עבירות חמורות, להגיע עד לשנה שלמה, לעומת תשעה חודשים בישראל.
5 צפייה בגלריה
תחנת המשטרה בחרסוניסוס כרתים
תחנת המשטרה בחרסוניסוס כרתים
תחנת משטרה בכרתים
(צילום: איתי שיקמן)
על פניו, מדובר בהבדלים שנשמעים מינוריים, אלא שעבור מי שנמצא במדינה זרה, ללא סביבה תומכת ואפשרות לביקורים מצד בני משפחה וחברים, ואפילו ללא יכולת לתקשר עם הסוהרים, מדובר בהבדל של שמיים וארץ. אלא שכאמור, עבור רוב האנשים הנורמטיביים, הסתבכויות פליליות שכיחות פחות מסכסוכים כספיים.
אז מה קורה במצבים של פציעה בשטח המלון, תאונת דרכים חלילה או אפילו קלקול קיבה חריף במסעדה.
באופן כללי, המשפט האזרחי היווני ובפרט, דיני הנזיקין, דומים מאוד לאלה בישראל, אולי בהבדל אחד: היוונים מקפידים מאוד על תיעוד מדויק של כלל הנזקים שנגרמו, כאשר מגישים תביעה נזיקית לאחד מבתי המשפט שלהם. התוצאה היא שאם נגרם לכם נזק כלשהו, למשל, פציעה בשטח המלון, עליכם להיות מאוד מסודרים וקפדניים בתיעוד האירוע.
ראשית, ככל שלא מדובר בפציעה מסוכנת כמובן, תעדו מיד את הפציעה. עם תום קבלת הטיפול הרפואי, בקשו מהרופא המטפל העתק של האבחון וסיכום הטיפול. שמרו היטב את כל הקבלות והחשבוניות ששולמו על הטיפול הרפואי והחשוב מכל - עליכם מיד להגיש תלונה בכתב למנהלי המלון ולוודא שהיא התקבלה. אם מנהלי המלון מסרבים לקבל את התלונה, דאגו לתעד גם את זה.
לאחר שתעשו זאת, חשוב להתייעץ עם עו"ד שמכיר את החוק היווני ויודע כיצד מגישים תביעה לבית המשפט ביוון. לאחר הגשת התביעה, קחו בחשבון שייתכן ותצטרכו לחזור אליה (לא עונש נורא כל כך) לצורך הדיון המשפטי. כמובן, שאת הוצאות הטיסה והלינה, תוכלו אחר כך לצרף לכתב התביעה. פרק הזמן העומד לרשותכם לצורך הגשת התביעה הוא שנתיים מהאירוע.

ארה"ב - נפגעתם במלון? צריך אסרטיביות

הליכי המעצר האמריקאיים מוכרים לנו, במידה רבה, תודות לסרטים. כולנו יודעים שכאשר שוטר אמריקאי עוצר אדם, הוא אומר לו שיש לו זכות השתיקה, שכל דבר שיגיד עלול לשמש נגדו בבית המשפט ושעומדת לו הזכות לעו"ד (על חשבון המדינה במידה שאינו יכול לממן אחד מעצמו). זכויות אלה נקראות "זכויות מירנדה" והן זכויות חוקתיות פדרליות, כלומר, הן חלות בכל אחת מחמישים המדינות.
אם נעצרתם מבלי שהוקראו לכם זכויות אלה, הדבר מהווה פגם בהליך המעצר שיכול להצדיק שחרור מיידי. כך או כך, אם נעצרתם בארה"ב, עומדות לרשות המשטרה 48 שעות עד להבאתכם בפני שופט. אם זה לא קרה - הדבר מהווה פגם בהליך המעצר, שגם זה מצדיק שחרור מיידי.
5 צפייה בגלריה
שוטרת משטרה אורגון ארה"ב ארכיון מ-2019
שוטרת משטרה אורגון ארה"ב ארכיון מ-2019
מכירים את נהלי המעצר בארה"ב בזכות הסרטים
(צילום: shutterstock)
במקרה של תאונה או פציעה בשטח המלון בארה"ב, עליכם להגיע לפקיד הקבלה ולוודא שהוא רואה במו עיניו את המפגע שגרם לפציעתכם וכי הוא ממלא על כך דו"ח. אין מדובר בעצה סתמית. בארה"ב, באופן כללי, מאוד לא אוהבים לקחת אחריות משפטית גם כאשר בבירור יש כזו. ולכן, אם קרה הדבר ונפצעתם במלון באמריקה, קחו בחשבון שעליכם להיות אסרטיביים במיוחד.
איך עושים זאת? פשוט התעקשו שהפקיד יבוא אתכם לאזור התאונה ויחזה במו עיניו במפגע שגרם לה. מעבר לכך, שימו לב שהאמריקאים קפדניים במיוחד בעניינים של תיעוד ולכן, הקפידו לצרף לתביעה שתגישו תמונות רבות ככל האפשר של זירת התאונה, לצד הסברים רבים ככל האפשר על הקשר הסיבתי שבין המפגע שבגללו קרתה התאונה, לבין הנזק שנגרם לכם.
שימו לב שתקופת ההתיישנות משתנה ממדינה למדינה בארה"ב, ונעה בין שנה לשלוש שנים. זאת, למעט המדינות אריזונה וניו ג'רזי, שם יש לבתי המשפט סמכות להאריך את תקופת ההתיישנות לפי שיקול דעתם.

איחוד האמירויות - עדיף לא להיעצר כאן

באופן כללי, ההבדלים בהליכי המעצר במדינות המערב הם בסך הכל מינוריים למדי. איחוד האמירויות, לעומת זאת, זה כבר סיפור אחר. בעוד שבמדינות המערב החוק החל הוא חוק אזרחי, באיחוד האמירויות חלים חוקי השריעה האסלאמית. כן, קל לשכוח את זה כשמתהלכים בין גורדי השחקים והקניונים הנוצצים. אם נעצרתם באחת הנסיכויות באיחוד האמירויות, עומדות למשטרה 48 שעות עד להבאתכם בפני תובע של הפרקליטות, שיכול להאריך את מעצרכם בתקופה של לא פחות מ-14 ימים (!) וזה עוד לפני שראיתם שופט.
אם כבר הגעתם לבית המשפט, בסמכותו להאריך את מעצרכם בעוד 30 ימים (!) בכל פעם, כמעט ללא הגבלה. למעשה, העצה הכי טובה לתת לכם היא פשוט לא להיעצר באיחוד האמירויות. זה באמת יכול להיות מאוד לא נעים.
5 צפייה בגלריה
אמירויות
אמירויות
כאן כבר מדובר בחוקי השריעה האסלאמית. איחוד האמירויות
(צילום: פרטי)
בעניינים אזרחיים לעומת זאת, ההבדלים בין האמירויות למדינות אחרות אינם תהומיים. כאשר מגישים תביעה אזרחית באמירויות, למשל על תאונה במלון, עליכם להגיש לבית משפט אזרחי תביעה ובה: קודם כל, פירוט מלא של נסיבות התאונה. שנית, סיכום טיפול רפואי, תצהירים של עדי ראייה, סיכום הוצאות רפואיות ואחרות וגם דו"ח של המשטרה, אם משטרה הייתה מעורבת.
חשוב לציין, שבאיחוד האמירויות קיימת אפשרות לקבל פיצוי לנזקים גם במסגרת בית משפט פלילי, שם הפיצויים שייפסקו לכם ייחשבו כ-"דיה" או "כסף דמים" בעברית. ניתן להגיש תביעות מקבילות לבית המשפט הפלילי והאזרחי, אבל אז רוב הסיכויים שבמידה ובחרתם לעשות זאת, יעוכבו ההליכים בבית המשפט האזרחי, עד לתום ההליך הפלילי.

בריטניה - הכי דומה למצב בישראל

באופן לא מפתיע, החוק הבריטי, גם הפלילי וגם האזרחי, דומה מאוד לזה הישראלי. אם נעצרתם בבריטניה, עומדות לרשותכם זכויות דומות לאלה שבישראל. כלומר, אתם זכאים לשיחת טלפון, לעו"ד מטעם המדינה ולטיפול רפואי, ככל שתזדקקו לו. כמובן, קיימת גם זכות השתיקה בחקירה.
מרגע שנעצרתם, עומדות לרשות המשטרה 24 שעות עד להבאתכם בפני שופט, אותן ניתן להאריך עד למקסימום של 96 שעות, במקרים של פשעים חמורים.
5 צפייה בגלריה
אין חגיגות בלונדון
אין חגיגות בלונדון
למה אתם זכאים אם נעצרתם באנגליה?
(צילום: AFP)
אם קרתה לכם תאונה בבית מלון, דעו כי החוק בממלכה הבריטית מחייב כל מלון לבצע רישום בכתב של כל תלונה שמוגשת על ידי אחד האורחים. וזה כולל גם תלונה על איכות החדר ועד תלונה על פציעה או תאונה חלילה. כאשר אתם מגישים את התלונה, ודאו שהפרטים שמסרתם נרשמו במלואם על ידי פקיד הקבלה ובקשו לאחר מכן את חתימתו על טופס התלונה.
מעבר לכך, תעדו את התאונה, אספו קבלות על הוצאות רפואיות ואחרות שנגרמו לכם בגלל התאונה וגבו כמה שיותר תצהירים מכמה שיותר עדים לתאונה. פרק הזמן העומד לרשותכם להגשת תביעה מסוג זה בבריטניה, הוא שלוש שנים מיום האירוע.
תודה לעורכת הדין דפנה פישר, נשיאת הרשת הבינלאומית של משרדי עורכי הדין Parlex ושותפה מנהלת במשרד עורכי הדין גדעון פישר ושות׳, ועורך הדין יודן קוריצקי, מומחה למשפט פלילי ואזרחי ממשרד גדעון פישר ושות׳.